King Kong Wiki
Advertisement
King Kong Wiki
Akiedaktyl
Aciedactylus.jpg
Informacje
Nazwa Aciedactylus mandocaris
Gromada Gady
Nadrząd Dinozaury
Podrząd Teropody
Siedlisko Lasy namorzynowe, słone bagna, wybrzeża
Pokarm Drapieżnik - krabojad
Film King Kong

Akiedaktylus (łac. Ostropalcy krabojad) - gatunek średniej wielkości teropoda zamieszkującego lasy namorzynowe i krawędzie słonych bagien.

Informacje ogólne[]

Akiedaktylus ma typowy dla teropodów kształt ciała. Ma szarobrązową skórę, chude przednie łapy zaopatrzone w trzy palce, z których dwa mają szponiaste pazury przystosowane do wyławiania z wody skorupiaków oraz szerokie stopy ułatwiające poruszanie się z po mulistych brzegach. Czaszka tego dinozaura jest krótka i zwarta, zęby przystosowane są do przegryzania twardych skorup. Akiedaktylus posiada też wydatne grzebienie nad oczami.

Akiedaktylus specjalizuje się w jedzeniu skorupiaków w bagnistych ujściach rzek i lasów namorzynowych. Szerokie pazury uniemożliwiają dinozaurowi zatonięcie w błotnistym mule. Jego zęby są krótkie i grube przystosowane do kruszenia skorup krabów i mięczaków.

Specyficzną cechą tego dinozaura jest wykształcenie drugiej pary nozdrzy. Są to po prostu dodatkowe otwory w jamie nosowej, mogące być podobnie jak prawdziwe nozdrza otwierane i zamykane. Położone są na grzebieniach, i służą zwierzęciu do oddychania, kiedy brodzi z zanurzoną głową w poszukiwaniu wodnych bezkręgowców. Osiąga od 4 do 5,7 metra długości oraz 300 kilogramów wagi.

Behawior[]

Po mimo dużych rozmiarów i groźnego wyglądu jest to nieagresywny dinozaur, który przystosował się do polowania na skorupiaki i mięczaki. Agresorów odstrasza poprzez demonstrowanie i machanie swoimi długimi pazurami. Można go spotkać brodzącego na płyciznach w lasach namorzynowych i słonych rozlewiskach.

Systematyka[]

Ackiedaktylus prawdopodobnie pochodzi od karnozaurów.

Advertisement