King Kong Wiki
Advertisement
King Kong Wiki
Gladiodon
Gladidon2.jpg
Informacje
Nazwa Gladiodon igneospinus
Gromada Synapsydy
Rząd Terapsydy
Podrząd Gorgonopsy
Siedlisko Wyżyny
Pokarm Drapieżnik
Film King Kong

Gladiodon igneospinus (łac. Sztyletowaty ognisto kręgosłupy kieł) - gatunek ssakokształtnego gada zamieszkującego wyżyny Wyspy Czaszek.

Informacje ogólne[]

Gladiodon jest typowym gadem ssakokształtnym. Ma szary kolor z biegnącymi poprzecznie czerwonymi pasami. Jego charakterystyczną cechą jest szereg czerwonych wydłużonych wypustków kręgosłupa, tworzących jaskrawy wachlarz. Z czaszki wyrasta mu para szablastych kłów. Osiąga od 2,6 do 6 metrów długości.

Behawior[]

Gladiodon jest samotnym drapieżnikiem. Poluje głównie na małe rogate dinozaury, takie jak Bifurcatops czy Chalysceratops, chociaż nie waha się atakować innych drapieżników. Kąsa ofiarę wielkimi kłami, celując w miękkie części, a następie pozwala jej uciec. Ofiara wykrwawia się, a drapieżnik trafia do niej podążając za śladami krwi.

Wspaniały wachlarz pełni nie tylko funkcję termoregulacyjną. W okresie godowym gladiodony zbierają się, a samce demonstrują jaskrawe kręgosłupy, potrząsając nimi i pokazując imponujące uzębienie, by zdobyć samicę.

Systematyka[]

Gladiodon jest synapsydem, czyli gadem ssakokształtnym. Najprawdopodobniej pochodzi od gorgonopsów, o czym świadczą jego szablaste zęby.

Gladiodon1.jpg

Advertisement